Att finnas på nätet är viktigare än någonsin för de flesta verksamheter. Men det räcker inte med att ha en sajt. Den måste också vara funktionell, snabb och snygg. Annars kommer den inte att inge kunderna förtroende.

Nätet uppdateras hela tiden, och det är viktigt att hänga med som sajtägare. En sajt som inte känns modern kommer att avskräcka en del potentiella kunder. Det gäller alldeles oavsett vilket område ditt företag är verksamt inom. 

Idag går det att driva en webbyrå varifrån som helst i världen, även om man vänder sig till kunder i Sverige. Men välj hellre en webbyrå i Stockholm än en som drivs från Thailand eller Australien. Även om alla designers pratar svenska är det lättare att få hjälp av ett företag som befinner sig i samma tidszon som ni gör. Ni kan också få ett personligt möte.

Det räcker inte med sociala medier

Vissa tror att det idag inte behövs någon sajt för att marknadsföra ett företag på nätet. Det går väl att visa sina produkter på Instagram, och kommunicera med kunderna via en Facebook-sida? Men nej, det är inte så enkelt. På samma sätt som en butik måste ha en attraktiv lokal måste alla företag ha en sajt som inger förtroende. 

Dessutom har inte alla Facebook. Unga väljer i allt större utsträckning att avstå, utan använder istället SnapChat, Tiktok och liknande. Den stora mängden annonser på Facebook har också fått många att överge plattformen, vilket ni kan läsa mer om här.

Troligen kommer sociala medier att fragmenteras allt mer. Inom en snar framtid kommer det därför inte vara möjligt att nå alla med Facebook och Instagram. Visst kan ni satsa på ett eller två sociala medier, om ni har en stor del av era potentiella kunder där, men med en snygg och välfungerande sajt kan ni nå alla som är intresserade av era tjänster.