Marknadsföra hemstädning

Den som arbetar på en reklam- eller annonseringsfirma, får verkligen arbeta med högt och lågt som de ska marknadsföra. Det kan ju vara allt från bildäck till resor, datorer och smink. Och hur ska man närma sig de olika produkterna för att kunna marknadsföra dem på rätt sätt?
Ska man lyckas att tilltala rätt målgrupp gäller det att de som arbetar med marknadsföring har ett finger i luften och vet hur man tilltalar dem som det gäller med rätt bilder och rätt texter. Det gäller ju att kunna formulera sig på rätt sätt, hitta rätt ”ton” i texterna, och fotografera rätt slags bilder. Även i bilderna måste de vara tilltalande på rätt sätt.
Säg att du ska marknadsföra en städfirma i Stockholm – hur kan man marknadsföra en städning?
Hur marknadsföra hemstädning?
Att städa brukar inte uppfattas som det mest attraktiva, direkt. Men säg att alla städare skulle strejka. Ingen skulle städa våra skolor, sjukhus eller kontor. Eller så hemskt om ingen skulle hämta våra sopor; det skulle bli fruktansvärt smutsigt efter ett tag – och lukta illa.
Alla skulle märka om det inte blev städat. Ändå tar vi städningen för given. Ett tag var det ett upprop, till alla invandrare, att strejka. Tanken var den att många som vill “slänga ut” invandrarna skulle märka det stora arbete som “invandrarna” bidrar med. Att de minsann inte bara är sådana som lever på bidrag, utan som också arbetar hårt i vårt svenska samhälle.
Varför inte marknadsföra omvänt?
Kanske en hemstädning skulle kunna fungera så, fast omvänt. Vad är du beredd att betala för att slippa märka att det inte blev städat hemma hos dig? Kan du tänka dig betala 3000 per månad eller mer?